Noord Laos & Noord Vietnam - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Saskia Emmerzaal - WaarBenJij.nu Noord Laos & Noord Vietnam - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Saskia Emmerzaal - WaarBenJij.nu

Noord Laos & Noord Vietnam

Door: Saskia

Blijf op de hoogte en volg Saskia

15 Maart 2014 | Vietnam, Hoi An

Vanaf Vientiane in Laos, waar weinig te doen was, ben ik in de bus gestapt naar Vang Vieng. Dit is een klein dorpje, prachtig gelegen in de bergen en er hing een enorm relaxte sfeer. Vang Vieng is erg populair bij backpackers vanwege het tuben, dit houdt in dat je een zwemband kunt huren, met deze band ergens wordt gedropt, en je vervolgens over de rivier terug drijft en weer uitkomt in het centrum. Je zou denken dat dit al leuk genoeg is op zichzelf, maar hiernaast zijn er langs de waterkant allerlei barren die jou en je zwemband maar al te graag naar binnen halen en je een biertje verkopen (waarbij je ook nog eens gratis shotjes whisky krijgt). Je kunt dus wel raden in wat voor staat iedereen de rivier over drijft haha. (Er waren eerst meer dan 30 barren maar aangezien heel wat toeristen de tocht niet overleefde door te dronken in het water te springen hebben ze er toch maar wat gesloten) Ik ben 5 dagen in Vang Vieng gebleven, er hing zo'n leuke sfeer en de omgeving was echt prachtig! Naast tuben ben ik naar de blue lagoon en een grot gefietst (fietsen in Laos bleek geen goed idee aangezien de wegen....nouja eigenlijk gewoon niet bestaan) en heb ik HEEL veel friends gekeken aangezien elk restaurant en guesthouse de hele dag deze serie draait. Heel vervelend dus! :) Ik werd het ook wel een beetje zat dat niets doen, dus ben ik verder gegaan met de bus door de bergen naar Luang Prabang.

Luang Prabang is een stadje dat op de world heritage list staat en doet nog heel erg Frans-ig aan. Ze verkopen croissantjes, stokbroden en ik heb zelfs mensen zien jeu de boule-en haha! De straten waren netjes en schoon, er was elke avond een night market met hele leuke spulletjes, en een foodmarket met het LEKKERSTE eten voor maar 1 euro! (all you can eat) Omdat ik al zo lang alleen maar gerelaxt had vond ik het wel tijd voor iets actiefs! Dus heb ik een olifanten tour geboekt, waar we een hele rit op een olifant hebben gemaakt en we met olifant en al de Mekong in gingen om ze te badderen. Super leuk! (en super spierpijn de dagen daarna). Mijn hostel was heel erg leuk, alleen maar backpackers, en een meisje waar ik mee optrok in Vang Vieng kwam ook naar LB dus konden we mooi weer verder metleuke dingen doen. We hebben dus vooral geshopt en gegeten en de stad een beetje bekeken haha. Alle barretjes en restaurants moeten om 23:30 sluiten, behalve…. de bowlingbaan! Dus iedereen stapt om 11:30 in een tuktuk om te gaan bowlen, en natuurlijk nog een biertje te drinken. Je kunt dus wel (weer) raden in wat voor staat iedereen aan het bowlen is ;)

Ik vond Laos echt super leuk! Er hangt een fijne sfeer, iedereen is heel kalm en vriendelijk en de natuur is prachtig. Daarnaast zijn er super veel backpackers en hangt er een heel erg "outdoorsie" sfeertje.

Maar helaas afscheid moeten nemen van de leuke groep uit Vang Vieng en Luang Prabang, want inmiddels lag mijn visum voor Vietnam klaar en had ik mijn busticket naar Hanoi geboekt. Ze zeiden dat de tocht zo’n 24 uur zou duren, maar ik had ook van andere backpackers gehoord dat het wel 30 uur kon duren. Wij zaten er tussenin met 27 uur. Jup, 27 UUR IN EEN BUS. En het was koud en regenachtig in Hanoi, we waren dus erg blij en gezellig bij aankomst haha! Met busgenootjes en een meisje wat ik kende uit Laos hebben we de tourist uitgehangen in de stad en zijn we naar Halong Bay geweest.

Halong Bay is erg ‘beroemd’ in Vietnam, ongeveer elke toerist gaat hier naar toe. Het bestaat uit enorme rotsformaties die uit de zee oprijzen, en is opgenomen in de werelderfgoedlijst. Hier moest ik dus natuurlijk ook naar toe! Jammergenoeg was het ook koud en regenachtig hier, en ook mistig. Samen met de andere meiden een tour geboekt waarbij we een grot hebben bezocht, hebben gekanoed en een parel kwekerij hebben bezocht. Ondanks het slechte weer was het onzettend gaaf, en de omgeving is zo mooi…. De mist gaf het een mysterieus sfeertje en rond te varen in de baai is echt heel erg bijzonder, zo langs al die enorme rotsen! Daarnaast was het erg gezellig en was het ‘s avonds tijd voor cocktails en karaoke.

Na terug te keren van onze trip ben ik vanuit Hanoi verder gegaan naar Hue, waar de oude hoofdstad en verblijfplaatsen van allerlei koningen bewaard is gebleven. Tempels, paleizen…alles is gerestaureerd en je kunt dus een goed beeld vormen hoe het er uit heeft gezien. Samen met een meisje wat ik kende uit Hanoi een scooter gehuurd en de stad rond gereden… maar het was zo koud dat we eindigde bij de sauna haha!

Vietnam is erg anders dan Laos, de mensen zijn wat minder vriendelijk (niet alleen tegen toeristen maar ook gewoon tegen elkaar), willen je alles wat ze hebben verkopen en duwen je vaak ook gewoon opzij als ze vinden dat je in de weg loopt. De pagoda’s en tempels doen heel erg Chinezig aan, wat wel echt heel erg tof is! Soms heb ik echt het idee dat ik in China rondloop. Het verkeer in Hanoi was gekkenhuis, iedereen rijdt en toetert maar door elkaar heen. Het is wel lekker om het weer eens koud te hebben, ook al is het nog steeds 20/25 graden, maar ben er na een week grijze lucht ook wel weer aan toe om de zon weer eens te zien.

Nu ben ik in Hoi An, een heel erg leuk en schattig plaatsje. De straten in het centrum hebben allemaal gekleurde lantarens, en er tijden geen auto’s. Eindelijk geen getoeter! Het is hier heel erg goedkoop om kleding op maat te laten maken, dus rara wat iedereen hier doet…Je kunt letterlijk al je droomkleding laten mạken!

Morgen gaan we dit dus doen, haha!

X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vietnam, Hoi An

Saskia

De komende zeven weken zal ik doorbrengen in Cambodja en hier veel rondreizen. Hierbij dus een verslag van de gebeurtenissen!

Actief sinds 30 Okt. 2012
Verslag gelezen: 215
Totaal aantal bezoekers 11024

Voorgaande reizen:

01 Januari 2014 - 15 April 2014

ZO Azië

03 November 2012 - 23 December 2012

Onderzoek in Cambodja

Landen bezocht: