Indonesië part 2 - Reisverslag uit Legian, Indonesië van Saskia Emmerzaal - WaarBenJij.nu Indonesië part 2 - Reisverslag uit Legian, Indonesië van Saskia Emmerzaal - WaarBenJij.nu

Indonesië part 2

Door: Saskia

Blijf op de hoogte en volg Saskia

09 Februari 2014 | Indonesië, Legian

Eens even kijken waar ik gebleven was...we hebben inmiddels alweer zoveel gedaan!

In Yogyakarta zijn we uiteindelijk best even blijven hangen, het was hier super leuk en ons guesthouse erg fijn, maar we moesten vooral ook nieuwe plannen maken. Na wikken en wegen zijn we uiteindelijk met een soort lokale bus naar Semerang (noord/midden Java) gegaan, omdat we liever niet weer 10 of 12 uur in de bus/trein wilde zitten naar Jakarta. In Semerang was er helaas vrij weinig te doen, dus hebben we ons vermaakt met het bekijken van de shoppingmalls en naar de bioscoop gaan (ook erg belangrijk na al dat cultuur gesnuif in Yogya). Na twee nachtjes hadden we dit wel weer gezien en hebben we de trein naar Jakarta genomen, ik denk dat dit ons beste reismiddel van onze hele reis was (lees: airco, tv, eten, enorme stoelen) We hadden veel gemixte verhalen over deze grote stad gehoord dus we waren erg benieuwd wat we er van zouden vinden. We sliepen in een leuk hostel met super gezellige mensen, en Jakarta zelf was druk, veel verkeer, maar verder redelijk schoon en er was genoeg te doen! We hebben ons er echt prima vermaakt! Natuurlijk op onze eerste dag naar Kota geweest, het vroegere Batavia. Dit oude deel van de stad is best goed bewaard gebleven en was dus heel tof om te zien, ook hier stond nog een groot Nederlands stadhuis en verschillende heren panden. Naast Nederlandse invloeden hebben we ook wat meer over de Javaanse cultuur geleerd en zijn we naar de grootste moskee van Azië geweest, heel indrukwekkend.
In Jakarta hebben we erg veel gezien en gedaan, samen of met groepjes uit ons hostel. De stad leende zich goed voor een drankje hier en daar, maar helaas werden we op een avond na het uitgaan aangehouden door de politie, onze Japanse kamergenoot had zijn paspoort niet bij zich en we werden ongeveer bedreigd door de politie om ze 200 dollar te betalen omdat hij zich niet kon legitimeren. Na lang discussiëren en geschreeuw zijn ze ons uiteindelijk naar ons hostel gevolgd en heeft hij zijn paspoort laten zien en 10 dollar in Japans geld betaald, haha. Het klinkt nu misschien raar, maar het was best wel eng op het moment.

Naja, over het algemeen zijn de Indonesiërs super aardige en betrouwbare mensen....behalve de politie dan misschien. Na in Java vooral grote steden te hebben bekeken, had ik súper veel zin om weer naar een kleiner en groener eiland te gaan. Lombok it was! Na wat moeite hadden we eindelijk een ticket om van Jakarta naar Lombok te vliegen, voor omgerekend ongeveer 40€. Hier aangekomen zijn we naar Senggigi gegaan, een voor Lombok redelijk toeristische plaats. Wij hadden geen last van alle toeristen of vervelende verkopers, want we verbleven buiten het centrum in een homestay bij een super aardige familie. Oké het was bloedheet nu en dan, overal muggen, we hadden al een week zonder warm water geleefd en de honden en katten keken wel erg verlekkerend naar ons eten; maar verder was het perfect! Omdat we buiten het centrum zaten hebben we maar meteen een scooter gehuurd en hebben we onze eigen tour langs de kust gemaakt. We hadden maar een paar dagen op Lombok dus hebben we onze laatste dag een chauffeur geregeld die ons meer landinwaarts heeft genomen en we de traditionele Sassak (lokale cultuur) dorpen en ambachten hebben mogen aanschouwen. En 's avonds konden we in het kleine centrum super lekker eten en de spa's opzoeken. Helaas hadden we dus maar weinig tijd op dit eiland, maar dat kwam vooral door het volgende punt op onze agenda: de Gili eilanden!

De Gili's liggen tussen Bali en Lombok in en bestaan uit drie paradijselijke eilandjes. Wij verbleven op de grooste van de drie, met de meeste voorzieningen en dus ook meeste mensen. Op de eilanden mogen geen auto's of scooters rijden dus hadden we even geen last van al die herrie. Het was echt een paradijs, onze verblijfplek bestond uit een eigen bungalow bij een homestay met een zwembad en een ENORM ontbijt 's ochtends. Samengevat wat we vooral gedaan hebben de dagen dat we er waren: in de zon gelegen, verbrand, gezwommen in het kristalheldere water, het meest luxe zwembad van het eiland ingeslopen, rondjes gefietst om het eiland, cocktails en kokosnoten gedronken, heerlijk gegeten, gesnorkeld met zeeschildpadden, gefeest, gedanst in het zand, gekaart, gevaren, gelezen, zonsondergang gekeken en nieuwe internationale vrienden gemaakt. Enige nadeel was dat we ons visum nog steeds moesten verlengen...je mag 30 dagen achter elkaar blijven en wij waren zo slim om er 32 te hebben. Iemand op het eiland "kon het wel even regelen" dus hebben wij met enige aarzeling onze paspoorten afgestaan aan iemand die wel iemand kende die een vriend had die iemand kende die het wel kon regelen. Toen we naar vier dagen nog niks gehoord hadden werden we toch wel een beetje zenuwachtig, aangezien we de volgende dag weg zouden gaan. Maar nee hoor, het zou allemaal goed komen, het duurde alleen wat langer dan gepland; we zouden makkelijk de boot kunnen nemen de volgende dag. We hadden ongeveer vreugdetranen in onze ogen toen we inderdaad de volgende dag op de boot zaten naar Bali, inclusief onze paspoorten. Maar volgende keer moeten we het misschien toch maar iets eerder regelen.....

Nu hebben we dus ons rondje gemaakt en zijn we weer terug op Bali, dinsdag vliegt Sofia naar huis en vlieg ik naar Bangkok vanaf Denpasar. Hier slapen we inmiddels in een van de meest luxe hotels tot nu toe (voor een prikkie) met zwembad met bar, airco, ontbijtbuffet en spa. Wat zij we toch snel tevreden, haha. Wel zijn we ongeveer de enige Europeanen tussen de luidruchtige Australiërs....we gaan vanavond maar eens uitvinden of ze gezellig zijn om mee te feesten.

Jammer dat Indonesië er alweer opzit, het is voorbij gevlogen! We hebben echt veel gezien en gedaan, en soms ook gewoon helemaal niks gedaan. Moet ook kunnen, hoort erbij. Ik blijf twee dagen in Bangkok en dan moet ik mijn weg naar Zuid Laos zien te vinden waar ik blijf voor vrijwilligerswerk, ik heb er zin in :D

X

• 09 Februari 2014 - 14:33

Marjolein:

Vanmorgen beloofde je om snel je verhaal af te maken, nou dat is gelukt!!!! Nu nog graag wat foto's van de 3 miljoen die je vast al gemaakt hebt.

• 09 Februari 2014 - 19:37

Riet.bouter:

Saskia , geweldig wat je doet. Ik lees je verslag af en toe en bespreek het dan in de sportschool met je moeder. Wat een kansen krijg je. Waardeer dit!!!! Dit kan niemand je meer afnemen.
    Goede reis verder,

Geweldige vakantie!

• 15 Februari 2014 - 19:00

Carla Wieringa:

Hoi Saskia.
    Ik ben weer bij de belangstellenden ingedeeld, wat zijn jullie weer prachtig alles aan het verkennen.
    Blijf genieten.Veel sukses met je volgende uitdaging.
    Doei Carla ...groeten uit het stormachtige Friesland