Indonesië part one - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Saskia Emmerzaal - WaarBenJij.nu Indonesië part one - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Saskia Emmerzaal - WaarBenJij.nu

Indonesië part one

Door: Saskia

Blijf op de hoogte en volg Saskia

23 Januari 2014 | Indonesië, Jogjakarta

Pas twee weken in Indonesië en we hebben al zoveel gedaan! Soof en ik vlogen allebei naar Bali, ik vanuit Maleisië en zij vanuit Australië. Elkaar na 4 maanden dus weer zien in Indonesië was wel een beetje vreemd, haha. Ons hotel lag een beetje in de middle of nowhere dus hebben we vanuit daar maar geprobeerd om verdere plannen te maken. Bali is het meest toeristische eiland en vooral de stad Kuta, waar alleen maar vervelende Australiërs lijken te zitten. Na hier een beetje geshopt te hebben hadden we het ook wel weer gezien en we zijn na 2 nachten in de hoofdstad naar Ubud gegaan, op ongeveer 2uur rijden. Dit plaatsje was ook druk en toeristisch, maar een stuk kleiner en gezelliger! Tussen de regenbuien door zijn we vanuit ons hostel op onderzoek uitgegaan en hebben we de tweede dag een scooter gehuurd om even uit de drukte te komen. We hebben heel de dag tussen de rijstvelden en palmbomen gereden en zijn uiteindelijk bij fruit/koffie plantages beland. Ubud had veel culturele voorstellingen en wij konden dus ook niet achter blijven en zijn we 's avonds naar een traditionele dansvoorstelling geweest, heel erg cool en bijzonder.

Na Ubud zijn we in een paar uur met de bus naar Lovina, noord Bali, gereden. Deze plaats staat bekend om zijn zwarte stranden en de dolfijnen die voor de kust zwemmen. In Lovina hebben we een beetje rustig aan gedaan, mede omdat ik niet zo lekker was en er was ook gewoon niet bijzonder veel te doen. We zijn naar de holy hot springs (warme waterbronnen) geweest met de scooter en hebben natuurlijk dolfijnen gekeken. Helaas was het weer erg slecht, waardoor er veel golven waren en we uiteindelijk 1,5 dolfijn hebben gezien haha. En we een beeetje misselijk waren.....Na het dolfijnen kijken zijn we met twee tour guides die ons na drie dagen eindelijk hadden weten te overtuigen naar de watervallen geweest, waar we in het ijskoude water een beetje konden afkoelen. Lovina was dus lekker relaxt, we hebben ons er goed vermaakt :)

Vanuit Lovina hebben we de oversteek naar Java gemaakt. Met een grote ferry was het ongeveer een uur varen voordat we in Banyuwangi op Java aankwamen. Hier werden we in een homestay gedropt omdat ons beoogde hotel nog 1,5uur rijden zou zijn en we de volgende dag weer verder zouden reizen. Zo gezegd, zo gedaan en de volgende dag hebben we 6uur zwetend in de trein gezeten naar Probolinggo, vanwaar wij verder zouden gaan naar de "beroemde" Bromo vulkaan. Probolinggo stelde weinig voor, na een nacht hier te slapen zijn we de volgende dag met een tour naar een of ander bergdorp gebracht waar we om 3am wakker werden gemaakt om de zonsopgang op de Bromo te gaan bekijken. We werden met 5 andere meiden in een jeep gepropt, op weg naar het uitzichtpunt om daar de zon op te zien komen. Om 6uur: nog steeds geen zon en dus geen zicht! Niets, nada. Een beetje jammer...gelukkig was het met de andere meiden erg gezellig en hebben we de vulkaan zelf ook nog beklommen. Uiteindelijk was het dus een leuke tour, het landschap was prachtig. Na deze lange ochtend werd de jeep verruild voor een busje waar we met zijn 9en in werden gezet om naar Jogyakarta te rijden. Dit busje had geen werkende airco maar wel een werkende karaoke set en we hebben er uiteindelijk 12 (!) uur over gedaan. Want jawel, we kregen ook nog eens een lekke band!
Aangekomen in Yogja hadden we ook nog geen hotel, dus na lekker sjouwen met onze backpacks hebben we gelukkig wat gevonden, waar we helemaal gaar zijn ingestort. De volgende dag hebben we een nieuw guesthouse gevonden, inclusief zwembad! Hier hebben we maar even een beetje gerelaxt die dag en de stad ontdekt. Bij Yogja zijn twee grote bezienswaardigheden: de Prambanan en de Borobudur tempels, de grootste hindoeïstische en boeddhistische tempels in Azië. Er worden naar deze plekken allerlei tours aangeboden, maar wij hadden maar bedacht om zelf met de lokale bus te gaan naar de Prambanan, wat ons ongeveer 2 uur kostte haha. Maar het was het waard, de tempels waren erg mooi en we kregen zelfs een gratis tour aangeboden. Vanavond zijn we naar een typisch Javaans schaduwpoppen spel geweest in een museum, en hebben we meteen wat Indonesisch geleerd van onze tuktuk driver.
Morgen gaan we met zonsondergang naar de Borobudur, wat heel bijzonder schijnt te zijn!

Indonesië is super mooi, groen, af en toe heel nat, warm, gezellig en soms heel raar geregeld. Het geld is af en toe een béétje lastig (50.000 rhoepia is ongeveer 3€) en soms is het eten iéts te pittig, maar over het algemeen is het heerlijk. De mensen zijn vriendelijk, alhoewel we steeds vaker uitgebreid bekeken worden en gevraagd worden of we met ze op de foto willen, een beetje vermoeiend af en toe! We hebben al veel te veel gezien, gedaan en mensen gesproken dan is op te schrijven.

We hebben besloten om nog maar even te blijven in ons relaxte guesthouse en daarna door te gaan naar Semarang en daarna naar Jakarta. Vanaf Jakarta vliegen we naar Lombok!

X

• 24 Januari 2014 - 02:52

Sofia:

Wat een avonturen beleef jij! ;)

• 24 Januari 2014 - 11:00

Manon Steemers:

Klinkt zo super vet en leuk allemaal Sas, ben zwaar jaloers. Geniet van het avontuur en vooral het onverwachte maakt dingen vaak leuk. Denk aan je en doe voorzichtig ;-) Dikke kus Manon

• 27 Januari 2014 - 19:36

Seeta :

Wauw sas!

ik ben zo jaloers op jou ik krijg na het lezen van je verhaal gelijk kriebels om ook op reis te gaan!.
    het is wel grappig wat je allemaal meemaakt haha en ik kan me heel goed inleven op sommige momenten wat je beschreef:p
    geniet ervan en kben benieuwd naar je volgende verhaal. ! kusss seeta