Cambodja verder ontdekken - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Saskia Emmerzaal - WaarBenJij.nu Cambodja verder ontdekken - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Saskia Emmerzaal - WaarBenJij.nu

Cambodja verder ontdekken

Door: Saskia Emmerzaal

Blijf op de hoogte en volg Saskia

13 November 2012 | Cambodja, Phnom-Penh

Siem Reap
Op 8 november zijn met de bus naar Siem Reap, wat in het noord westen van Cambodja ligt, vertrokken. Een bijzonder busreis stond ons te wachten, we hebben zeven uur lang gehobbeld in een gelukkig wel redelijk koele bus, die stampvol zat. Maar dat hinderde niet, wanneer alle stoelen bezet waren mochten de nieuwkomers plaats nemen op de grond van de bus. Buschauffeurs lijken het leuk te vinden om KEIHARD Cambodjaanse muziek te draaien zodat iedereen het hoort en mee kan zingen. Gelukkig stond de radio niet de gehele reis aan en kon mijn eigen muziek deze aparte deuntjes en onverstaanbaar gezang nog enigszins overtreffen.

Eenmaal aangekomen, een beetje moe en lichtelijk verreist kreeg ik van Dennis een smsje dat hij ook nog in Siem Reap was, de volgende dag zou hij vertrekken naar het strand maar we konden die avond dus gezellig wat eten!

Siem Reap is vergeleken met Phnom Penh erg toeristisch, veel backpackers en toeristen, marktjes, nóg meer tuk tuk drivers, restaurantjes en andere leuke plekjes. Ook de Night Market is hier een leuk middelpunt, een grote markt die vol staat met allemaal hebbedingetjes, met in het midden een soort bar/restaurantje waar je ook eten uit lokale standjes mag op eten. Op de Night Market met Dennis afgesproken en samen met hem (en de 13 andere meiden) gegeten en verhalen uitgewisseld.

De Night Market met al die verleidelijke spulletjes nog maar even gelaten voor wat het was en vroeg naar bed gegaan. Het Guesthouse waar we sliepen was van een vriend van Nienke, met mooie ruime kamers en een enorm hard werkende ventilator. Vroeg naar bed was noodzakelijk, want we zouden die dag erna om half vijf opstaan om vervolgens de zonsopgang te bekijken bij Angkor Wat en een tempeltour, inclusief gids, te doen.

9 november dus ontiegelijk vroeg opgestaan, en met tuktuk’s naar het Angkor Wat complex gebracht terwijl het nog lekker koel en donker was. Om half zes was het al vol met toeristen met enorme telelenzen die allemaal het beste plekje wilde veroveren om dé perfecte foto te maken met een prachtige donker roze lucht als de zon achter het complex verschijnt. Iris en ik wilde graag tussen deze enthousiastelingen staan en na de eerste oh’s en ah’s die uit onze monden kwamen toen we de enorme poort voor het complex door waren gelopen, hebben we ons gehaast om tussen de menigte te gaan staan en met het gewenste resultaat: de perfecte foto zit er zeker weten tussen! (zie foto’s)

Toen de zon eenmaal op was hebben we genoten van het uitzicht en konden we eigenlijk pas werkelijk zien wat een prachtig bouwwerk deze tempel eigenlijk wel niet is. Een mysterieus, eeuwenoud en enorm complex wat gebouwd is voor koning Suryavarman II, om een hemel op aarde te creëren. Onze gids heeft ons veel verteld over de geschiedenis en om 8 uur hadden we al erg veel gelopen en was het bloedheet dat we tegen die tijd maar op zoek zijn gegaan naar een ontbijt. Na deze verfrissing zijn we, opnieuw met tuk tuk’s, naar de volgende tempel gebracht. Dit was de Angkor Thom tempel, met gezichten in de stenen verwerkt was het werkelijk prachtig om naar te kijken. Wederom kon onze gids er weer genoeg over vertellen en toen we weer bezweet en uitgedroogd waren zijn we verder gegaan naar de laatste tempel van de dag; Ta Prohm. Deze tempels zijn nog helemaal begroeid en opgenomen in de jungle, je vindt er de meest prachtige bomen die zich hebben verenigd met een tempel en waarvan je kunt zien dat ze er al duizenden jaren staan – en ook nog zullen blijven staan. Deze prachtige locatie is onder andere de filmset geweest voor één van de Tomb Raider films en volgens mij is dit dan ook iets wat elke Cambodjaan je met genoegen wilt vertellen.

Uitgeput van deze dag, ondanks dat het nog maar twee uur was, zijn we lekker gaan lunchen en hebben we ons ’s avonds verwend met cocktails in de cocktail bar, een dokter Fish behandeling (met je voeten in een bak water vol met vissen die aan je tenen knabbelen! Schijnt iets goed te doen) en een lekkere voetmassage.

De volgende dag hebben we het ’s ochtends rustig aan gedaan en zijn hebben we ’s middags onze tweede taalles gehad (van onze iets te enthousiaste leraar Wonder) en daarna naar het Cultural Village geweest, een soort mix tussen een pretpark en Madurodam. Er waren verschillende optredens die culturele dingen van Cambodja zouden laten zien, zoals een bruiloft, een pauwendans en Chinees nieuwjaar. Ook waren er wat kleine na maak bouwwerken van mooie gebouwen in Cambodja. Leuke middag gehad, de shows waren grappig ook al konden we er geen woord van verstaan, maar ik zou er niet snel terugkeren. ’s Avonds wederom ergens lekker gegeten en cocktails gedronken en onszelf vermaakt op de Night Market. Weer een gezellige avond met de groep dus!

11 november zijn we weer teruggekeerd naar Phnom Pen, helaas in een iets vervelendere bus dan op de heenreis. Ik zat helemaal op de achterste rij, waar de airco het helemaal had begeven en waar het met vijf mensen op deze achterbank langzaam aan een steeds hetere sauna werd. Zwetend toch even geslapen en wat gelezen en uiteindelijk niet meer helemaal vrolijk weer terug gekomen in Phnom Penh. Maar hier stond ons een verrassing te wachten! In de tuk tuk’s merkten we al dat het erg hard waaide en dan veel mensen hun kleine winkeltjes sloten of naar binnen gingen, en ja hoor: het begon keihard, maar dan ook keihard te hozen! Na zeven uur in een benauwde bus opgekropt te hebben gezeten hebben we van opluchting gedanst in de regen op het balkon en waren we zielsgelukkig met het beetje afkoeling wat ons werd gegund.

Gister was de laatste dag van onze cultuur week en zijn we ’s ochtends naar het Royal Palace geweest, prachtige grote gebouwen die allemaal even mooi zijn (oke wel erg goud en een tikkeltje overdreven). Hier was wel een deel van afgesloten aangezien de koning pas is overleden en deze hier ergens in het Palace ligt opgebaard. Hierna zijn we door gegaan naar, ja alweer, een markt en hebben we ons weer even kunnen laten gaan tussen alle leuke, en goedkope, spulletjes.

Na de lunch is heel de groep, die inmiddels compleet is, gebracht naar de plek waar Cinai (gids/tuktuk’er/vriend van Nienke en Peterhans die onze coaches hier zijn) vroeger Monnik is geweest. Dit was heel erg bijzonder, we kregen een rondleiding door de plek waar hij als jonge man heeft geleefd en hebben dus gezien hoe een Monnik leeft, slaapt en zichzelf wast. Ook heeft hij ons gedemonstreerd hoe je nou zo’n oranje gewaad aandoet en mocht onze enige mannelijke student zichzelf hier ook in hullen, haha! We mochten hem alles vragen wat we wilden en hij heeft ons veel verteld over zijn jeugd en het Monniken bestaan en hoe hij uiteindelijk hiermee gestopt is. Er zijn veel regels waar ze zich aan moeten houden en het is een simpel bestaan. Heel erg bijzonder dat hij hier zo open over verteld en dat we alles mochten vragen wat we maar wilden, op deze manier hebben deze middag veel geleerd en vond ik het ook heel erg bijzonder. Boeddhisme is een heel ander geloof dat het Christendom of de Islam, en vind het mooi om hier tijdens mijn reis meer over te weten te komen. Tijdens deze rondleiding zijn we door een ‘populaire’ monnik gezegend met veel geluk en liefde, en kregen we een armbandje om die ons geluk zal brengen.

Om al de indrukken van de cultuur week een beetje te kunnen verwerken en los te laten, was het tijd voor een feestje! Nienke had een ruimte afgehuurd waar we karaoke konden zingen en wat konden drinken waar we met zijn allen, wat vrienden van Nienke en Cambodjanen heen gingen. De ruimte was in een soort van Casino, we moesten door detectie poortjes en mochten ook geen foto’s maken! (vraag met af wat daar allemaal voor feestjes worden gehouden….). Wat een geweldige avond was dit! Hoe verlegen of terughoudend Cambodjanen kunnen overkomen op straat, hoe uitbundig ze worden wanneer ze een microfoon in handen houden. De Cambodjaanse liedjes werden voluit mee gezongen, er werd gedanst en gekletst. Natuurlijk waren er voor ons ook de westerse klassiekers en hebben we keihard mee gebruld en gedanst, totdat we het toch wel wat warm kregen en een ontzettend koele airco ruimte. Het was super gezellig en volgens mij heb ik nog nooit zo hard mee geblèrd met verschrikkelijke liedjes. Ik was ook wel wat schor toen we terug zaten in de tuktuk terug naar het Guesthouse.

Ik heb weer een enorm verslag geschreven, maar als ik eenmaal begin kan ik niet meer stoppen. Vond het heel leuk om het verschil te zien tussen Phnom Pen, Siem Reap en de provincie waar we door heen zijn gereden. Siem Reap is wat luxer en veel meer ingesteld op toeristen. Als dit het enige is wat je ziet van Cambodja, vorm je een heel ander beeld over dit land dan dat wij nu al hebben…
De komende week verblijven we weer in Phnom Pen en hebben we dezelfde kamer en hetzelfde Guesthouse als eerst.

Vandaag is ons project gestart en hebben we een planning gemaakt en veel info opgezocht. Morgen naar het VVV kantoor en kan het echte werk beginnen!

• 13 November 2012 - 14:01

Daan:

zo klein verslagje;) haha

• 14 November 2012 - 09:28

Manon Steemers:

Lieve Sas,
    Wat super leuk om al je avonturen te lezen. Het klinkt of het daar super is en je een hele leuke interessante tijd heb. ben stiekem natuurlijk wel jaloers ;-) Geniet er lekker van, doe voorzichtig, neem alles zoveel mogelijk in je op & take care! Lot's of loveee Manon

• 15 November 2012 - 14:44

P.Eriks:

Leuk reisverslag en prachtige foto's ! We hebben het verslag ook doorgestuurd naar Carla
    in koudum.Heleen gaat volgende week winkelen in Rotterdam met Marjolein.Veel plezier
    Heleen en Piet.