Phnom Pen - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Saskia Emmerzaal - WaarBenJij.nu Phnom Pen - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Saskia Emmerzaal - WaarBenJij.nu

Phnom Pen

Door: Saskia Emmerzaal

Blijf op de hoogte en volg Saskia

07 November 2012 | Cambodja, Phnom-Penh

Zaterdag 3 november ben ik samen met Sofia, kamer en project genoot, via China naar Phnom Pen gevlogen. Na een gezellig koffie moment en afscheid met moeders, vaders, opa’s en oma’s en – thank god – onze backpacks ingeleverd te hebben, zijn we ons vliegtuig op gaan zoeken en hebben we een prima vlucht van 11 uur gehad, met best wel lekker eten en wat leuke films. Op Guangzou hebben we ons redelijk vermaakt, gesprekjes met Amerikanen en een Belg en wat proberen te slapen, waarna we nog 2,5 moesten vliegen om in Cambodja te landen. Erg moe, wat dorstig en niet helemaal fit stapten wij het vliegtuig uit te hitte in: ik kan je vertellen, dit was geen pretje! En dat is nog zacht uitgedrukt, aangezien we uit een heerlijk koel vliegtuig stapten met vesten en enorme bergschoenen, zwarte tassen en een enorme jetlag.

We werden opgehaald door Nienke, een van onze begeleiders, en Iris, projectgenoot die al eerder was aangekomen met tuktuk’s, waarna we zijn doorgereden naar het guesthouse. Dit was al een hele belevenis! Alleen al leuk omdat het een lekker windje met zich meebrengt, maar ook omdat je je verbaasd over alles wat je om je heen ziet gebeuren. Mensen op scooters, families op scooters, monniken op scooters… alles toetert en rijdt door elkaar heen. Gelukkig heb ik deze chaos al een keer meegemaakt en kan ik me hier ook best makkelijk aan aanpassen. Die zondag hebben we onze spullen een beetje uitgepakt, wat gedronken en gegeten en vroeg gaan slapen (dit lukte helaas niet helemaal) op een kamer (hokje) van dit guesthouse. Niet heel luxe, maar prima te doen en de mensen staan voor je klaar.

Maandag kwam een groot deel van de rest van de groep aan, maar hebben Iris, Sofia, Ellen, Elianne, Faryal en ik de stad al een beetje leren kennen: gewoon maar gaan lopen en kijken waar we uitkomen! De stad is vrij groot en we zitten wel in een redelijk toeristisch gebied, maar je kunt je weg er redelijk gemakkelijk vinden. En zo niet, om de twee minuten word je aangesproken door een tuk tuk driver of hij je niet toevallig ergens kan heen brengen. We hebben een paar prachtige tempels bewonderd, hierna al neergeploft voor een koude cola en ’s middags onze nagels laten doen (een beetje ontspanning kan geen kwaad toch ;)). Eerste dagen lekker gegeten, je kan hier alles krijgen: pannekoeken, toast, ei, stokbrood, croissants… noem het maar op en het staat op de kaart. Maar natuurlijk ook het Cambodjaanse eten en rijst rijst rijst rijst. Met een maag die nog niet helemaal gewend was aan dit nieuwe ritme en een slaapachterstand van zo’n drie dagen is het me toch redelijk gelukt om deze dagen goed door te komen! Inmiddels hadden we ook een nieuwe kamer, met een twee persoonsbed een groot raam naar de overloop/balkon en een KOELKAST. We zouden de volgende dag twee één persoonsbedden krijgen maar nu staan er twee twee persoons bedden aan elkaar, dus bewegen in de kamer is wat moeilijk aangezien hij nu een en al uit bed bestaat haha! Ach we hebben een ventilator, daar doen we het al voor.

Dinsdag toen de groep compleet was heeft Nienke een speurtocht voor ons verzonnen in de stad, zodat wij niet allemaal als blinde kippen achter elkaar aanlopen maar zelf ook een beetje de stad leren kennen. Samen met Sofia en Iris besloten we dat het toch echt te warm was om te lopen en dat die tuktuk’s er wel verleidelijk uit zagen. Deze speurtocht hebben wij dus per tuk tuk ondernomen! Er rijden hier naast tuktuks ook erg veel motors en scootertjes, maar ook enorme landrovers en lexus auto’s, een hele vreemde combinatie. Auto’s staan gelijk aan status dus je ziet hier enorm veel grote en dure auto’s over de kleine chaotische straatjes rijden.
De opdrachten die we moesten doen waren: vers fruit kopen op de New Market, een groot overdekt soort winkelcentrum dus hier is veel meer gekocht dan alleen fruit, een aap te zoeken bij Wat Phnom – een mooie grote tempel -, een kaart op de post te doen bij het Post Office en foto’s te maken op de fitnessapparaten op de boulevard waar we ook maar meteen geluncht hebben. Na gonzend van het zweet weer terug te komen besloten met een groepje van 4 ons eens lekker (thais) te laten masseren in de spa tegenover het guesthouse en dit was wel een hele bijzondere belevenis: we moesten allemaal een soort gewaad aan, waarna we een uur lang werden gemasseerd. Maar dit niet alleen: we werden bekeken, bewonderd en aangestaard: mijn witte benen waren echt een schok voor onze masseuses (oke ik weet dat mijn benen geen lekker gebruind kleurtje hebben), mijn piercings in mijn oren hadden ze helemaal nog nooit gezien en mijn wimpers waren fantastisch. Apart van dit was het wel een lekkere massage en gingen we ontspannen het avondmaal in.

Vandaag was een hele heftige dag, we hebben de Killing Fields en het Tuol Sleng museum bezocht, wat memorials zijn van de verschrikkelijke Rode Khmer periode in Cambodja. Vooral de Killings fields waren angstaanjagend en ontzettend heftig, zo’n 20000 mensen hebben hier de dood gevonden, onder hen moeders, kinderen en baby’s, die vaak tegen een boom werden geslagen. Net zo lang tot dat ze dood waren.
Het museum staat midden in de stad en bestaat uit een oud schoolgebouw, in dit gebouw zijn ontzettend veel mensen gemarteld en vermoord en in dit museum hangen veel foto’s van deze slachtoffers, maar ook martelgerij, je kunt de gevangenis hokjes en stalen bedden nog zien staan. Niet echt een leuke dag dit, je beseft je dat dit nog maar zo kort geleden is gebeurt en dat een groot deel van de bevolking deze verschrikkelijke periode heeft meegemaakt. Hier merk je niets van in het dagelijkse leven, mensen praten er nauwelijks over en er was ook geen enkele Cambodjaan te vinden in zowel de Killing Fields als het museum. ’s Middags zijn we nog een keer over de markt gegaan en hebben we taalles gekregen van Cinai, een vriend van Peterhans en Nienke die goed Engels spreekt en tevens vaak onze tuktuk driver is. Dit was echt super leuk, inmiddels kunnen we al wat woordjes Cambodjaans en ook tot 10 tellen!

Morgen vertrekken we voor een paar dagen naar Angkor Wat (Siem Reap) met de bus (airco, YEAY) om daarna nog wat cultuur dingen te doen in Phnom Pen en onze stage te starten. We hebben al veel leuke toeristische dingen gezien voor onze tour, dus dit moet zeker wel goed komen!

Dingen die ik de afgelopen dagen geleerd heb in Phnom Pen:
- Oversteken is hier een avontuur apart: gewoon gaan lopen en kijken waar je terecht komt
- Als je word ingehaald dan toetert degene die deze actie onderneemt, ookal reageer of kijk je niet dan vinden ze toch dat ze voorrang hebben
- Zweten is de regel, geen uitzondering
- De mensen zijn erg lief maar snappen geen woord van wat je zegt
- Wanneer je lacht naar mensen lachen ze altijd terug
- Als je wat vraagt wordt het meteen geregeld. Maar wel op z’n Cambodjaans dus je weet niet wat er precies van terecht komt
- Je hebt hier de lekkerste maaltijden voor maar 3 of 4 dollar
- Kikkers en spinnen zijn hier volop te koop als snacks, nog niet geprobeerd maar dit komt vast nog
- Ondanks de hitte, het zweten, de soms wat vieze geuren en vieze straatjes, de verschrikkelijke westerse mannen die jonge Cambodjaanse meisjes op hun schoot trekken (ja dit hebben we al meerdere keren gezien), het verkeer en de chaos: het is hier prachtig ,de mensen zijn mooi en tot nu toe vriendelijk ondanks dat je soms met handen en voeten moet praten en zijn bereid om te helpen. Die zeven weken hier moeten dus wel goed komen!

• 08 November 2012 - 01:38

Daan:

Klinkt als een waanzinnig land!! En een uur masseren?? Haha dat moet hemels zijn geweest voor jou!;) Wil je wat spinnen meenemen om te proeven??? Ben wel benieuwd haha.
    Ik slapen jij wakker, gek idee!! Nice report though:):)

• 09 November 2012 - 12:27

Peterhans:

Mooie warming up voor de komende weken. Leuk te lezen hoe jullie ontdekkingstocht gaat. Veel plezier in Siem Reap. Enjoy!
    Peterhans

• 13 November 2012 - 20:20

Evianne:

Super om te lezen! Zo jammer dat ik dat allemaal mis.
    Geniet allemaal nog maar van jullie avontuurtje (doe de groeten maar)
    En heeel veel plezier!

• 16 November 2012 - 10:49

Saskia Emmerzaal:

Evianne inderdaad jammer dat je het mist maar hoop dat je snel een beetje herstelt!